Tuesday, May 18, 2010

Bench marking di SBPI Gombak

Laporan Benchmarking ke SBPI Gombak

1. Pengurusan mengamalkan kaedah press the right button
2. Guru-pelajar komited untuk belajar- perangi secara keseluruhan-dr asrama-sek-balik
3. Guru susah hati pelajar tidak ada dlm kelas.
4. Komitmen guru-bekerja atas dasar tugas-pengorbanan guru sgt tinggi
5. P&P sangat berkesan
6. Guru buat item analisis item-lepas peperiksaan
7. Target sekolah jelas dlm kalangan guru & pelajar
8. Program ulang kaji terancang dijalankan. Soalan sendiri?
9. Sekolah memenangi hati pelajar
10. Adakan dialog terbuka dengan pelajar
11. Highlight belajar ke luar negara.
12. Paparkan foto pelajar straight A's setiap peperiksaan
13. Program kerohanian mantap(dalaman) setiap malam-penghayatan pelajar ikut program
14. Usrah naqib & naqibah-guru terlibat-kumpulan kecil
15. Amali solat-sejauh mana berkesan & dihayati?
16. Ubah sikap perlu latihan>-kuat-kuasa>-pemantauan>berkesan
17. Guru perlu komitmen yg tinggi-Pengetua,PK2,kaunselor,guru-turun padang
18. Prep mlm-9-10 mlm:buat home work, 10-11 mlm group discussion,prep wajib dlm kelas.
Prep 3.15-4.30 ptg 9.15-11.00 mlm
19. Prep terancang dikendalikan oleh MGC & Guru Muda-buka cuti-kursus utk guru muda dikendalikan oleh GC
20. Program Perfect score(Modul MGC) T1-5 masa 9-12.00 th Outing 12.30-6.00 ptg
21. Masa relief- serah kpd panitia mengikut subjek
22. Headcount dilaksanakan dgn terperinci. Analisis kelemahan dibuat dgn detail dan disusuli dgn tindakan. Fokus kpd pelajar lemah.(Program Gilap Mutiara/Dulang Emas)
23. Sistem kad pengesanan dibuat
24. Program rehat minda
25. Program public speaking masa rehat. Setiap pelajar terlibat sekurang-kurang sekali setahun.
Seramai 6 orang sehari.
26. Program kelas di luar di bilik darjah.
27. Guru di sini tidak mementingkan ganjaran-keerja sbg ibadah-ikhlas-amal soleh utk akhirat
28. Asrama-sistem campur T1-5 dlm satu dorm-bersih/ cadar 2 warna. Pelajar tip top kerana sek sering dilawati oleh org luar.
29. Sikap guru juga perlu diubah-komitmen guru,prihatin,cakna>muhasabah diri. Pelajar ponteng,kotor, tidak cakna-guru tidak tegur. Guru bersama pelajar berdoa-baca yasin,jaga mulut(jgn celupar)-pelajar T4 berasa hati.

No comments: